You are using an older browser. Most features of this Web Gallery are not available.

 

biografie

galeria obrazów

  

cassatt, mary (1844 - 1926)

cassatt mary

Mary Cassatt urodziła się w 1844 roku w Allegheny City (teraz Pittsburgh), Pensylvania. Była czwartym dzieckiem w rodzinie biznesmena francuskiego pochodzenia Roberta Simpsona Cassatt. Mary studiowała w Pennsylvania Academy of Fine Arts w Filadelfii. Dużo podróżowała po Europie, w końcu osiedliła się w Paryżu w roku 1874. Tego samego roku praca jej została przyjęta w Salonie.

Z listu Alexandra - brata Mary Cassatt - do jego narzeczonej, widać, że rodzina nie doceniła jej sukcesu (nie do końca też akceptowano wybór Mary aby zostać artystką):

„Mary jest w dobrym nastroju z powodu przyjęcia jej obrazu na roczną wystawę w Paryżu. Na pewno rozumiesz, że jest to wielkim honorem dla młodej artystki, obraz nie tylko został przyjęty, ale też „zawieszony na linii. Nie wiem co to znaczy ale przypuszczam, że oznacza, iż obraz ten został umieszczony w osobliwym miejscu. Jej artystyczny pseudonim to ”Mary Stevenson”, pod tym imieniem, jak przypuszczam, spodziewa się zdobyć uznanie, biedne dziecko.”

W roku 1877 Mary poznała Degasa, z którym współpracowała długi czas. Jego idee artystyczne miały znaczny wpływ na dorobek Cassatt. Degas przedstawił Mary grupie Impresjonistów, w wystawach których uczestniczyła w latach 1879, 1880, 1881 oraz 1886, odmawiając uczestnictwa w roku 1882 kiedy Degas zrobił to samo. Mary była wielkim wsparciem praktycznym ruchu Impresjonistów, zapewniając bezpośrednią pomoc finansową oraz promując prace Impresjonistów w Stanach Zjednoczonych. Korzystała przy tym często z pomocy swojego brata Alexandra.

Nie zważając na swoje zachwycenie sie Degas, Mary nie była imitatorem jego stylu, mając swój własny, bardzo osobisty. Od Degasa oraz innych Impresjonistów przejęła zainteresowanie ożywieniem wartości artystycznych życia codziennego, schylając się raczej do domowych oraz intymnych tematów niż do społecznych czy miejskich. Korzystała też ze zmysłu obserwacji bezpośredniej, z akcentem na znaczenie gestów.

Po wystawie sztuki japońskiej w Paryżu w roku 1890 Mary nieco zmieniła swój styl, co więcej, zaczęła zajmować się technikami grafiki artystycznej. Jej prace w tej dziedzinie są jednymi z tych, które sprawiają największe wrażenie.

Mary pozostała we Francji do końca życia.

Temat macierzyństwa i dzieciństwa przeważa w większości prac Mary Cassatt. Chociaż sama nigdy nie wyszła za mąż, często spędzała swój czas z przyjaciółmi i rodziną oraz ich dziećmi, malując ich portrety.

Pocałunek Matki przedstawia moment 'nieżności' miedzy matką a dzieckiem. Dzieci poruszają się szybko i Mary rozwinęła umiejętność „złapania” pozy w rysach głównych. Wydaje się, iż w każdym momencie dziecko uwolni się z objęć matki i poza będzie stracona. To odrzuca sentymentalność obecną w tak wielu dziełach sztuki poświęconych macierzyństwu. Dla tego że postacie nie uśmiechają się i nie pozują, są bliższe naszym doświadczeniom codziennym.

Mary była głęboko przywiązana do swojej rodziny i po śmierci siostry Lydii w roku 1882 oraz ojca w roku 1891 jej twórczość podupadła.

Za wyjątkiem kilku, obrazy Mary przedstawiają kobiety. Nie „współczesne” kobiety jak aktorki czy tancerki, ale kobiety o dobrej pozycji społecznej, zajmujące się tym, czym kobieta z taką pozycją się zajmuje: czyta gazetę , pije herbatę, wychowuje dzieci.

W Portrecie małej dziewczynki widać współczesną myśl przejętą przez Cassatt z prac Impresjonistów oraz japońskich drzeworytów, że tło obrazu może być tak samo ważne jak sam obraz. Mary rozumiała, iż stworzenie tu napięcia może zmienić percepcję obrazu. Przestrzeń oraz obiekty w Portrecie małej dziewczynki, które otaczają figurę dziewczynki wydają sie w ruchu, podłoga podnosi się, krzesła są rozmieszczone w przypadkowej pozycji, w przeciwieństwie do pozycji dziewczynki. W taki sposób Mary umieszcza dziewczynkę w innym świecie, granice którego da sie przekroczyć tylko wracając do siebie-dziecka.

 

 

cassatt, mary

cassatt mary

do biografii